Skip links

Cast

Sander Plukaard

© Rik Engelgeer

Sander studeerde af in 2013 aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Voor de rol van Knotten in zijn afstudeervoorstelling De Bosjes (regie Maren E. Bjorseth) werd hij genomineerd voor de ITS Kemn-A-ward 2013.

Na zijn opleiding speelde hij veelvuldig bij Toneelschuur Producties, en werkte veel samen met regisseurs als Olivier Diepenhorst (Ashes to Ashes, Stilte) en Nina Spijkers (Phaedra’s Love, GELUK). Daarnaast speelde hij onder andere bij NTjong (Lord of the Flies, regie Noël Fischer), Frascati Producties (De Wilde Eend, regie Maren E. Bjorseth), het Amsterdamse Bos Theater (Wiener Wald, De Laatste Zomer, beide regie Frances Sanders en Romeo & Julia, regie Ingejan Ligthart Schenk) en de Toneelmakerij (Maarten de Meeuw, regie Daniel van Klaveren en Metro, regie Liesbeth Colthof).

Samen met Yara Alink vormt hij het gezelschap Alink&Plukaard, waarmee zij zelfgemaakte toneelvoorstellingen produceren onder de vleugels van Bos Theaterproducties.

Vorig seizoen nam Sander de rol over van Pierre Bokma in Kosmopolis van NTGent onder regie van Johan Simons en toerde door Nederland en België. Daarnaast was hij te zien in Het lijden van de jonge Werther (regie Eline Arbo) wat de BNG Bank Theaterprijs 2018 en de Toneelkijkerprijs 2017/2018 won en werd hernomen op het Theater Festival.

Verder speelt Sander in seizoen 2018/2019 de voorstelling De Vrekkin, regie Noël Fisher bij NTjong, maakt en speelt hij met Alink&Plukaard de nieuwe voorstelling Happily Ever After. Naast zijn toneelwerk is Sander ook te zien in Nederlandse films en televisieseries, zoals Lois, Het Sinterklaasjournaal, Zomer in Zeeland, Vechtershart, Hartbeat en  Heer & Meester.

Mark Rietman

Mark Rietman maakt sinds seizoen 2011-2012 onderdeel uit van het ensemble van Het Nationale Theater, voorheen het Nationale Toneel. Hij is op 28 november 1960 geboren en getogen in Amsterdam, en zal per september 2019 woonachtig zijn in Den Haag.

Sinds zijn afstuderen in 1986 aan de Toneelschool Amsterdam heeft Rietman onder meer bij Toneelgroep Amsterdam, het RO Theater, het Zuidelijk Toneel, de Theatercompagnie en Het Toneel Speelt gespeeld. Hij werkte bovendien als regisseur bij het RO Theater, Het Toneel Speelt, Joop van de Ende Theaterproducties en de Paardenkathedraal. Bij Het Nationale Theater (voorheen het Nationale Toneel) speelde Mark Rietman eerder o.a in The little foxes (2015), De Revisor (2015/2016), Solness (2015), De Storm (2014), De Ideale Man, (2013), Drie Zusters(2012), DeProoi (2012), Gekluisterd (2011), DeDriestuiversopera (2011),

Oresteia (2006), Ivanov (2004), Strange Interlude (2003 & 2013), New Yorkers (1998) Midzomernachtsdroom, Een helse komedie en de bekentenissen van een seriemoordenaar (2016). Mark Rietman werkte voor het eerst samen met regisseur Eric de Vroedt in de voorstelling RACE (2016). Vorig seizoen was hij ook te zien in The Nation en Dehereniging van de twee Korea’sbeide in de regie van Eric de Vroedt, en in Ondine, onder regie van Jeroen de Man.

Rietman speelde een van de hoofdrollen in de serie De Zuidas van BNNVARA, die in het voorjaar van 2018 te zien was. Een greep uit zijn filmrepertoire: Riphagen (2017), Mannen van Mars (2017), Catacombe (2017), Hartenstrijd (2016), Brasserie Valentijn (2015), Hemel (2012), De verbouwing (2012), First Mission (2010), De Storm (2008), Ober (2005), Familie (2001), Karakter (1997), Hoogste Tijd (1995) en Hartverscheurend (1993). Rietman heeft daarnaast in de volgende televisieseries gespeeld: De jacht (2016), Heer en meester (2013), Het offer (2012), Cell (2012), Rembrandt en ik (2011), Vuurzee (2006 – 2009), Intensive Care (2002-2004) en Oud Geld (1997-1999).

Mark Rietman ontving de Louis d’Or (prijs voor beste mannelijke dragende rol) voor zijn rol in Raak me Aan bij Het Toneel Speelt. In 2016 was Mark genomineerd voor de Arlecchino voor zijn rol in De Revisor. Hij werd genomineerd voor de Louis d’Or voor zijn rollen in Strange Interlude (Het Nationale Toneel), Gekluisterd (Het Nationale Toneel), Het Wijde Land (de Theatercompagnie) en Ghetto (Het Toneel Speelt). Mark Rietman won in 1998, 1999 en in 2009 de Academy Award Beste Acteur voor zijn rollen in de televisieseries Oud Geld en Vuurzee.

Credits: Gordon Meuleman

Vincent Linthorst

Vincent Linthorst is sinds 1998 verbonden aan Het Nationale Theater, voorheen Nationale Toneel. Hij is in 1998 afgestudeerd aan de Toneelschool Maastricht, waarna hij aan de slag ging bij Het Zuidelijk Toneel. Linthorst woont in Delft.

Bij het Nationale theater speelde Vincent eerder in Het Verzameld werk van Shakespeare (2016-2017), Jeanne d’Arc (2017) De revisor (2015), Fit to Fly (2015), Solness (2015), Blauwdruk voor een nog beter leven (2014) De storm (2014), De prooi (2012) Het Stenen Bruidsbed (2013), Drie Zusters (2012), Kleine Eyolf (2012), Midzomernachtdroom (2011), Faust I en II (2011), Het Verjaardagsfeest (2011), The Power of Yes (2010), Over Dieren (2010), De Kersentuin (2009), Medea (2008), Lange dagreis naar de nacht (2008), Thuisreis (2007), Eline Vere (2007), De Graaf van Monte Cristo (2007), Othello (2006), Oresteia (2006), Een Bruid in de Morgen(2005), De methode Ribadier (2005), Ivanov (2004), Ludmilla (2004), Tartuffe (2003), Het vuil, de stad en de dood (2002), De Vrek (2002) en King Lear (2001), Penetrator (2000), De heilige Gregorius waakt over u (2000) The Shape of things (2003), New Yorkers (1998), De Mooie Onbekende (2000), De Komedie van de Liefde (1998), Hamlet (1999), De Kersentuin onder regie van Agaath Witteman (1999). Onder de vleugels van Het Nationale Theater was Vincent te zien in de zomerproductie Ondine in de regie van Jeroen de Man en in de voorstelling Oresteia in de regie van Theu Boermans.

Linthorst is in meerdere televisieseries te zien, zoals De zaak Menten in 2016, Heer & Meester (2014), Moordvrouw (2014) In de televisieserie Bernhard, Schavuit van Oranje (2012) vertolkte hij de rol van Prins Willem-Alexander. Hij was ook te zien in series als Deadline (2010) en Keyzer & De Boer Advocaten (2008).

Esther Scheldwacht

Esther Scheldwacht studeerde in 1991 af aan de Amsterdamse Toneelschool en sindsdien was zij 25 jaar verbonden aan  het Rotheater, de eerste 12 jaar vast en daarna als freelancer. Ze werkte er onder andere met Guy Cassiers en Alize Zandwijk. Ook werd ze een regelmatige gastspeler bij het Nationaal Theater.( Medea, Genesis, Hollands Spoor 1 en 2)

Naast het spelen is zij ook gaan regisseren, schrijven en begeleiden. De afgelopen jaren was zij te zien in o.a.  Mighty Society 10 en de hereniging van de Twee Korea’s( Eric de Vroedt), Gouwe Pinda’s ( Via Rudolphi).

Zelf schreef en speelde ze  de solovoorstelling De Sunshine Show en Helga Maria Baumgarten. Op een mooie Pinksterdag schreef en regisseerde ze, dit werd gespeeld door Stefan de Walle. Samen met Kees Hulst speelde ze in Hoe Mooi Alles (Stichting Tweeheid in de regie van Léon van der Sanden) en Laatste Paar Dagen (Alles voor de Kunsten) schreef en speelde ze wederom samen met Hulst.

Tevens maakte ze samen met Naomi van der Linden de voorstelling Krassen op de huid en regisseerde ze Lastige Ouders, een voorstelling van Pieter Tiddens en Mariken van Weelden.

 

Yela de Koning

Yela de Koning maakt sinds 2018 onderdeel uit van het ensemble van Het Nationale Theater. Op 22 juli 1994 werd ze in Dordrecht geboren en groeide op in Oud-Beijerland, onder de rook van Rotterdam. Tijdens haar jeugd volgde ze lessen bij jeugdtheater Hofplein, en na de middelbare school vertrok ze voor vier maanden naar Londen om daar op L.A.M.D.A. een Shakespeare course te volgen.

In 2017 studeerde Yela af aan de Toneelacademie in Maastricht met de voorstellingen De Presidentes en Augustus Oklahoma, de laatste in de regie van Daria Bukvić. In de zomer van 2017 speelde ze haar solo The Very Tired Girl die ze maakte met Loek de Bakker op de Parade, maakte ze samen met Florian Myjer een voor de BNG theaterprijs genomineerde Regina Rex (2018) bij Frascati in co-productie met de Warme Winkel en debuteerde ze in Ondine (2018) van Jeroen de Man bij Het Nationale Theater.

Jaap Spijkers

Jaap Spijkers maakt sinds 2009 onderdeel uit van Het Nationale Theater, voorheen Nationale Toneel. Hij is op 11 februari 1958 geboren in Tilburg. Hij studeerde in 1988 af aan de Toneelschool Arnhem. Spijkers begon zijn toneelcarrière bij theatergezelschap De Trust onder leiding van Theu Boermans.

Jaap Spijkers was vaste regisseur bij Het Toneel Speelt. Hier regisseerde hij onder meer Ghetto (2009), Gijsbrecht van Aemstel (2012) en King Lear (2012). Bij het Nationale Toneel, nu Het Nationale Theater, speelde hij onder meer in Midzomernachtdroom (2016-2017), IJS en VIS (2016), De zender ( 2015), De revisor (2015), Polleke (2015), Elektra (2014), De ideale man (2013), De storm (2014), Drie Zusters (2012), De Prooi (2012), Faust I en II (2011), Pier Paolo Pasolini (2010), The Power of Yes (2010), Lange Dagreis naar de Nacht (2008) en Phèdre (2005). Hij regisseerde bij het Nationale Toneel Land zonder woorden (2011) en Dat Smoel (2010). Jaap Spijkers speelde eerder ook in de musical De Soldaat van Oranje als Van ‘t Sant, de adjudant van koningin Wilhelmina. Onder de vleugels van Het Nationale Theater regisseerde Jaap afgelopen seizoen De Laatste Getuigen in de Koninklijke Schouwburg en was hij te zien in de zomerproductie Ondine onder regie van Jeroen de Man.

 

Jaap was te zien in de films Daglicht (2013), Jackie (2012), De bende van Oss (2011), Sint (2010), De gelukkige huisvrouw (2010), terug naar de kust (2009), ober (2006) en 1000 Rozen (1994). Ook speelde hij boer Woldring in de internationaal geprezen film De Poolse bruid (1998). Spijkers speelde daarnaast televisieseries Voetbalmaffia (2017), Smeris (2015) en Keyzer & De Boer Advocaten (2007-2008). Verder had hij grote rollen in de televisiefilms Taartman (2009), Wijster (2008), Cloaca (2003) en L’amant de Maman (1997).

Lucie Chartin

Lucie Chartin studeerde in 2015 met de hoogste onderscheiding af aan de Oude Muziekafdeling van het Conservatorium van Amsterdam, waar ze onder Xenia Meijer en Maarten Koningsberger heeft gestudeerd. Sindsdien heeft ze met het Orkest van de Achttiende Eeuw, de Nederlandse Bachvereniging, Asko Schönberg, the Sao Paulo Symphonic Orchestra, Sinfonia Varsovia, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en l’Orchestre de la Suisse Romande gezongen onder dirigenten als Gijs Leenaars, Yannick Nézet-Séguin, Jos van Veldhoven en Daniël Reuss.

In 2016 maakte ze haar debuut bij De Nederlandse Opera met Before Present, een op maat gecomponeerde opera voor drie zangers. Lucie heeft solo gezongen op drie commerciële cd-opnames, waarvan één genomineerd werd voor een Edison. Vorig seizoen speelde ze Ophélie in de zeer succesvolle productie van Hamlet van Ambroise Thomas met Opera2day en haar eerste Königin der Nacht in de Zauberflöte van Mozart. Dit seizoen debuteert ze in l’Opera-Theatre in Metz als Amour in Orphée et Eurydice van C.W. Gluck.

Teun Donders

Teun studeert sinds 2016 aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Daarvoor speelde hij in de voorstelling ‘Is god een brok’ van Het Zuidelijk Toneel. In 2016 was Teun te zien in de voorstelling ’50 jaar Harlekijn’ een eerbetoon aan het werk van en met Herman van Veen in Carré.  In 2018 speelde hij onder regie van Jeroen de man ‘Ondine’ van Het Nationale Theater, tegelijkertijd speelde hij de rol van Skyler in de voorstelling ‘Cinema’ van Oostpool. Daarnaast was Teun ook te zien in ‘Don Caravaggio’ (Frascati Producties) onder regie van Charli Chung.

Vanaf 2018 is Teun te zien in het NTR familie programma ‘Welkom in de tachtig jarige oorlog’ en in ‘klokhuis’. Samen met klasgenoot Jasper Stoop maakt Teun als duo theatervoorstellingen. Teun is tevens werkzaam als stemacteur.

Yamill Jones

Yamill Jones is geboren op 31 augustus 1990 in Paramaribo, Suriname.

In 2008 was hij te zien in de jeugdserie Spangas, waar hij de rol van Samsom Meijaards vertolkte. Al snel volgenden er meer rollen in diverse films en series zoals Lotus, Alleen maar nette mensen en verborgen verhalen.

In 2012 werd Jones aangenomen op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waar hij de acteursopleiding heeft afgerond. Tijdens zijn studie aan de toneelschool, speelde hij de rol van Othello bij NT-Jong onder regie van Hans van den Boom.

In 2016 won Jones “Het Debuut” met zijn solo voorstelling Vandaag Een Witte Man,  op het ITS festival.

Afgelopen theaterseizoen speelde Yamill in de Oresteia van Theu Boermans bij Het Nationale Theater en in My Heart Into My Mouth bij Het Huis Utrecht en Theater Utrecht.

In het seizoen 2018-2019 is Jones naast Amadeus ook te zien in Snowflakes van de Toneelmakerij.

In 2020 zal Yamill te zien zijn in Trojan Wars van NT-Jong onder regie van Noël Fischer.

Lisa Zweerman

Lisa Zweerman (Amsterdam, 13 februari 1995) is sinds 2010 actief als actrice. Zij begon haar carriere bij theatergroep Poldertheater met het stuk ‘Troost’ waarna zij rollen had in ’Rosalinda’ (NTR Kort!) en ‘Flikken Maastricht’ (2010).

Van 2013 tm 2015 had Lisa rollen in de RTL4 serie Aaf, de politiecomedy Popoz, de politieserie ‘Smeris’ voor BNN, de serie ‘4Jim’ voor de KRO/NCRV en gastrollen in de serie ‘Bluf’ en in de speelfilm ‘Renesse’.

Daarna was Lisa te zien in de bioscoopfilm Rokjesdag onder regie van Johan Nijenhuis en zij speelde een rol in het theaterstuk ‘Night Shift’ tijdens het Rotterdam Film Festival en PopArt Festival in Amsterdam.

Sinds september 2016 is Lisa bezig met haar toneelopleiding aan de Toneelacademie Maastricht.

Cast & creatives

Mozart: Sander Plukaard
Salieri: Mark Rietman
Keizer van Oostenrijk: Vincent Linthorst
Baron von Swieten: Jaap Spijkers
Von Strack: Yamill Jones
Constanze: Yela de Koning
Venticello 1: Teun Donders
Orsini-Rosenberg: Esther Scheldwacht
Katherina Cavalieri: Lucie Chartin

Regie: Theu Boermans
Tekst: Peter Shaffer
Vertaling: Theu Boermans en Karim Ameur
Decor: Bernhard Hammer
Kostuums: Mattijs van Bergen
Muzikaal leider: Hernan Schvartman
Arrangeur: Daniel Hamburger
Geluid: Maarten Houdijk
Technische coördinatie: Lex Boere
Dramaturgie: Karim Ameur
Regieassistent: Marjolein Pollman
Uitvoerend producent: Rosalie Mohr
Marketing & PR: Daniel Jaspers

Producent: Theateralliantie en Het Nationale Theater